In Lissewege werd een ondergrondse hoogspanningskabel aangelegd onder de N31, Zeebruggelaan (Brugge – Zeebrugge). Deze weg is aangelegd in een hoogwaardig gewapend beton om sleufvorming door de vele camions tegen te gaan. Voor het plaatsen van de ondergrondse hoogspanningslijn werd dit beton voor een stuk opengebroken. Ondertussen zijn de werken achter de rug en is de weg terug dichtgemaakt. Helaas niet met hetzelfde hoogwaardige beton maar met een laag asfalt. Een dunne laag, vertelt een kenner mij. Dit zal op zeer korte termijn weer aanleiding geven tot sleufvorming. De werken zijn dus niet duurzaam uitgevoerd en binnen een aantal jaren (of sneller) zullen er gegarandeerd opnieuw werken nodig zijn om de baan veilig te houden. Daarom sprak ik Vlaams Volksvertegenwoordigster Michèle Hostekint (sp.a) om een vraag te stellen in de bevoegde commissie aan Minister van Openbare Werken Hilde Crevits. We wachten het antwoord vol spanning af!
0 Comments
Een ontmoetingscentrum voor jongeren in de Brugse binnenstad? Dat moet kunnen!De Brugse jong-socialisten hebben voor het pand van de voormalige Cactusclub actie gevoerd voor een nieuw jeughuis. Een jeugdhuis in de binnenstad kan jongeren van álle leeftijden bereiken: scholieren, studenten en werkende jongeren. Voor de scholieren kan het bijvoorbeeld een aangename plaats zijn om te vertoeven tijdens de middagpauze of om met z'n allen samen een groepswerk te voltooien. Voor studenten is het de ideale plaats om een cantus of studentenvergadering in te organiseren en voor de werkende jongeren is er altijd plaats voor een gezellige babbel met vrienden, een fuif of een bandrepetitie. "Op die manier kunnen we jongeren van álle leeftijden dichter bij elkaar brengen, op een open en sociale manier". Meer info: www.jongbrugsverhaal.be Op 1 juli verdween er wéér een bus naar Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge. Waar we eind vorig jaar nog actie voerden tegen de afschaffing van de laatste trein is nu de avondbus aan de beurt. Dit is een slag in het gezicht voor de inwoners, en vooral voor de jongeren van de streek, die nog geen half jaar geleden meer dan 800 handtekeningen inzamelden voor een beter openbaar vervoer voor de streek. Telkens weer wordt zonder enige logica of rationaliteit geknipt in het al beperkte aanbod van openbaar vervoer naar de noordelijke deelgemeenten van Brugge. Nochtans zou het beter kunnen, zonder dat het duurder hoeft.
Het blindelings schrappen van bussen moet stoppen en men moet een globale visie op openbaar vervoer voor de randgemeenten ontwikkelen. Dit betekent dat de verschillende transportmogelijkheden op elkaar afgestemd moeten worden. Hiervoor kan men de bewoners raadplegen; welke treinen nemen de scholieren, de havenarbeiders, enz...? Hoe zorgen we er met andere woorden voor dat al deze mensen op een eenvoudige manier op hun bestemming geraken zonder overbodige kosten. Daarom richten we ons in een open Brief aan minister Hilde Crevits met enkele concrete voorstellen.: - een vaste buslijn die een paar keer per dag op en af rijdt, maar wel op de uren waarop het nodig is, niet zoals de vaste lijn op heden die op zeer slechte uren rijdt. - het behoud van de avondlijn, de enige manier om na 21u (in het weekend na 20u) nog naar onze dorpen te geraken. - een betere afstemming van de treinuren op de schooluren en op de verbinding Gent-Brussel - havenarbeiders die naar hun werk gaan met de havenbus moeten dit in de toekomst ook nog kunnen. Een verbeterd aanbod aan openbaar vervoer hoeft niet noodzakelijk meer te kosten. Een betere afstemming van de dienstregelingen en een verhoogde gebruiksvriendelijkheid van de trein en bus zorgen voor een verhoogd gebruik en dus stijgende inkomsten. Een beter aanbod aan openbaar vervoer kan ook een economische en toeristische troef voor de regio zijn en groei creëren. Onze open brief kunt u hier lezen. |
Mathijs GoderisIs 35 jaar, woont in Lissewege en is schepen van jeugd, preventie en dierenwelzijn Een vraag, probleem of suggestie? Geef gerust een seintje...
Categorieën
Alles
|