Vandaag stelde ik samen met fotograaf Toon Walleyn en dorpsblogger Rudy Huyghebaert, mijn publicatie “Waar is de tijd? Drie dorpen en een wereldhaven in verandering” voor. Het is een klein boekje op zakformaat over de geschiedenis van de haven en de dorpen Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge. Aan de hand van sappige anekdotes probeer ik het verhaal van de dorpen en de haven te schetsen. Aangevuld met de prachtige fotocollages van Toon Walleyn neemt dit boekje de lezer mee op een reis in de tijd.
Ik had al langer het idee om iets te doen met het verhaal van de haven en de dorpen. Toen ik hierover met Rudy en Toon sprak waren ze meteen enthousiast. We zijn alle drie op onze eigen manier bezig met culturele projecten maar wat ons het meest verbind is de liefde voor, Lissewege en natuurlijk ook Zwankendamme en Zeebrugge. Wie houdt van de plaats waar hij woont, is begaan met wat er gebeurt. En er gebeurt heel wat in onze omgeving. De werken van de A11 zijn nog maar afgerond of de plannen voor een nieuwe zeesluis liggen al klaar. De directe omgeving van een groeiende wereldhaven is nu eenmaal onderhevig aan verandering. Met dit unieke project willen we net dié verandering in beeld brengen. Dat doen we aan de hand van een techniek waarbij we oude foto’s op recente beelden plaatsen. Dit resulteerde in de zomer van 2016 al in een tijdelijke tentoonstelling die vond achtereenvolgens in Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge stond. Op verscheidene locaties in de dorpen plaatsten we ook panelen met oude foto’s. De reacties op de tentoonstelling waren zo positief dat ik besloot om hier meer mee te doen. Ik ging op zoek naar leuke anekdotes en petit histoires die kenmerkend zijn voor de dorpen en de haven. Deze worden geïllustreerd met de prachtige collages van Toon. Zo vertelt dit kleine boekje het verhaal van de dorpen en de haven op een luchtige manier.
Vanaf zaterdag gaan we dit boekje deur aan deur, persoonlijk afgeven aan de bewoners. Je kan het nu al online lezen hieronder.
4 Comments
Gisteren werd tunnel aan de Bevrijdingslaan geopend. Vanaf nu moet het doorgaand verkeer niet meer halt houden voor rode lichten. Dit is het zevende en laatste knelpunt met de Expressweg dat werd weggewerkt. Maar het werk is nog niet af! Ter hoogte van Lissewege en Zwankendamme zijn er nog gevaarlijke kruispunten met verkeerslichten. Er zijn plannen voor een Hollands complex ter hoogte van Zwankendamme en een tunnel van zowat een kilometer onder Lissewege maar minister van mobiliteit Ben Weyts (NV-A) en de Vlaamse regering zetten die om budgettaire redenen in de koelkast. Onze Burgemeester Renaat Landuyt breekt dan ook een lans om deze plannen terug op tafel te leggen. Hij bevestigd dat we er als stad alles zullen aan doen om de kruispunten Lissewege en Zwankendamme weer op de agenda te krijgen. "Zowel voor de economische ontwikkeling van de haven als voor de leefbaarheid van Lissewege en Zwankendamme zijn deze projecten noodzakelijk”, zegt Landuyt. Al is het duidelijk dat dit nog niet voor morgen zal zijn. Hopelijk maakt de volgende regering Vlaamse regering hier wél werk van. Er is al heel wat gezegd en geschreven over de opwaardering van Zeebrugge. Naast de vele initiatieven en investeringen van Stad Brugge kwamen verschillende politieke strekkingen met de meest spectaculaire voorstellen, van een zwembad op de dijk tot strandhuisjes op de Westelijke strekdam. Over de haalbaarheid of het financiële plaatje wordt meestal niet gesproken. Het debat blijft dan ook vaak steken bij punctuele ingrepen en dat is jammer. Ik ijver al langer voor één globale visie op de haven en het dorp. In Zeebrugge komen verschillende, uiteenlopende dynamieken samen: de haven, het toerisme, de bewoners,... Hierdoor kunnen spanningen ontstaan, maar dit schept ook mogelijkheden en kansen voor de toekomst. Het is dus cruciaal dat het volledige plaatje wordt bekeken. Daarom ben ik zo tevreden met de studie ‘Toekomst Zeebrugge vandaag en morgen’, die recent werd voorgesteld. Een kanjer van meer dan 350 bladzijden boordevol analyses, ideeën en concrete voorstellen voor de toekomst van Zeebrugge. De belangrijkste doelstelling van deze studie is een toekomstvisie voor Zeebrugge te ontwikkelen die voor een betere band moet zorgen tussen de vier wijken in Zeebrugge onderling en hun samenhang met de haven. Binnenkort worden de conclusies voorgelegd aan de bewoners. Hier kan je een samenvatting van de studie lezen. Voor de vierde keer al, in de eerste maand van dit schooljaar was de schooltrein van Zeebrugge en Lissewege vanmorgen twintig minuten te laat. Het weinige openbaar vervoer dat we hebben laat steeds vaker de reiziger in de steek. Dit kan zo niet verder! Ik zal vragen aan Stad Brugge om een officieel schrijven te richten aan de NMBS. Wie zelf een klacht wil indienen of een compensatie wenst aan te vragen kan dat via deze link: http://bit.ly/2wubtwR
OPROEP: Iedereen die recent slachtoffer werd van vertragingen op de lijn Lissewege - Zeebrugge mag de data en uren doorgeven. Samen met Federaal Parlementslid Annick Lambrecht bereid ik een vraag voor aan de minister van mobiliteit. Stuur gerust een mailtje naar mathijs.goderis@s-p-a.be |
Mathijs GoderisIs 35 jaar, woont in Lissewege en is schepen van jeugd, preventie en dierenwelzijn Een vraag, probleem of suggestie? Geef gerust een seintje...
Categorieën
Alles
|