BELBUS-ACTIE
Dat het slecht gesteld is met het openbaar vervoer van en naar onze dorpen is een bekend feit. De belbus vormt eerder een deel van het probleem dan een deel van de oplossing. Vele bewoners kwamen met hun klachten over het systeem bij mij.
Het begint bij de procedure van de reservatie. Verschillende mensen meldden dat de centrale van de belbus moeilijk of niet te bereiken was en dat men lang moest wachten aan de telefoon. Eenmaal dan toch gereserveerd, kwam het voor dat de belbus niet kwam opdagen, niet vaak maar het gebeurde. Als men dan toch op de bus raakt, rijdt deze maar tot aan het AZ Sint-Jan (Brugge Sint-Pieters). Daar moet je een andere bus nemen om tot in het centrum te geraken. Als de belbus nog mensen uit andere deelgemeenten moet oppikken kan het al lang duren eer je aan het AZ geraakt.
Op de zaterdag is het nog steeds niet mogelijk om tijdig op de markt in Brugge te geraken met de belbus Zeebrugge. Dit wordt door veel oudere bewoners als een groot ongemak ervaren. Naar de markt in Blankenberge raken de bewoners wel, maar daar stelt zich een probleem voor de terugreis. Indien de tram wat vertraging heeft mist men de belbus en zit men voor minstens een uur, maar vaak veel langer, vast. En natuurlijk is het aangenamer voor deze mensen om naar de markt te gaan van hun stad. Zo kunnen we nog een heel eind door gaan...
Actie
Al deze klachten spoorden ons aan om actie te ondernemen. Naar aanleiding van de viering "11 miljoenste busgebruiker in Brugge" schreven we onderstaande open brief aan Burgemeester Patrick Moenaert.
Vandaag zetten Stad Brugge en De Lijn de elf miljoenste busgebruiker in de bloemetjes. Deze feestelijke gebeurtenis doet haast vergeten dat de reizigers uit Lissewege, Zeebrugge en Zwankendamme in de kou staan.
“Door het gebrekkige en slecht uitgewerkte busaanbod in deze deelgemeenten nemen er alsmaar minder mensen de bus. Daarnaast is ook de procedure zeer omslachtig en niet gebruiksvriendelijk.” Aldus Mathijs Goderis, voorzitter van SP.A Lissewege. De inwoners moeten de belbus twee uur op voorhand bestellen. Deze brengt hen dan naar de busstop aan het AZ Sint-Jan. En van daaruit kunnen ze een andere bus nemen naar het stadscentrum. Als de belbus veel tussenstops moet maken, gebeurt het meer dan eens dat een busreiziger anderhalf uur onderweg is naar het centrum van Brugge. Veel mensen ontzien zich deze rompslomp. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn van een aanbod aan openbaar vervoer. Vult Mathijs Goderis aan.
In Koolkerke, een andere deelgemeente van Brugge, kan men bijna om het halfuur een bus nemen. Waarom kan zoiets niet in Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge? Zeker nu we merken dat er geknibbeld wordt aan het treinaanbod moet dit opgevangen worden door een degelijk busnetwerk in deze regio. “Als er in de winter- en herfstmaanden maar om de twee uur een trein is, zou de bus de leemtes kunnen aanvullen.” Aldus Mathijs Goderis. Maar daarnaast moeten de bus- en treinuren beter op elkaar afgestemd worden. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om een bus te nemen wanneer je de trein gemist hebt in Brugge, aangezien ze dezelfde vertrektijden hebben.
SP.A Lissewege kant zich ook tegen een neerwaartse spiraal: door het belabberde aanbod ziet men dat het aantal busgebruikers vermindert, dus wordt het busaanbod nog verder verminderd, waardoor de resterende busgebruikers nog beperkter zijn in hun mogelijkheden. “Het zou beter zijn om iets fundamenteels te doen aan de oorzaak van dit probleem. “ zegt Mathijs Goderis.
Het begint bij de procedure van de reservatie. Verschillende mensen meldden dat de centrale van de belbus moeilijk of niet te bereiken was en dat men lang moest wachten aan de telefoon. Eenmaal dan toch gereserveerd, kwam het voor dat de belbus niet kwam opdagen, niet vaak maar het gebeurde. Als men dan toch op de bus raakt, rijdt deze maar tot aan het AZ Sint-Jan (Brugge Sint-Pieters). Daar moet je een andere bus nemen om tot in het centrum te geraken. Als de belbus nog mensen uit andere deelgemeenten moet oppikken kan het al lang duren eer je aan het AZ geraakt.
Op de zaterdag is het nog steeds niet mogelijk om tijdig op de markt in Brugge te geraken met de belbus Zeebrugge. Dit wordt door veel oudere bewoners als een groot ongemak ervaren. Naar de markt in Blankenberge raken de bewoners wel, maar daar stelt zich een probleem voor de terugreis. Indien de tram wat vertraging heeft mist men de belbus en zit men voor minstens een uur, maar vaak veel langer, vast. En natuurlijk is het aangenamer voor deze mensen om naar de markt te gaan van hun stad. Zo kunnen we nog een heel eind door gaan...
Actie
Al deze klachten spoorden ons aan om actie te ondernemen. Naar aanleiding van de viering "11 miljoenste busgebruiker in Brugge" schreven we onderstaande open brief aan Burgemeester Patrick Moenaert.
Vandaag zetten Stad Brugge en De Lijn de elf miljoenste busgebruiker in de bloemetjes. Deze feestelijke gebeurtenis doet haast vergeten dat de reizigers uit Lissewege, Zeebrugge en Zwankendamme in de kou staan.
“Door het gebrekkige en slecht uitgewerkte busaanbod in deze deelgemeenten nemen er alsmaar minder mensen de bus. Daarnaast is ook de procedure zeer omslachtig en niet gebruiksvriendelijk.” Aldus Mathijs Goderis, voorzitter van SP.A Lissewege. De inwoners moeten de belbus twee uur op voorhand bestellen. Deze brengt hen dan naar de busstop aan het AZ Sint-Jan. En van daaruit kunnen ze een andere bus nemen naar het stadscentrum. Als de belbus veel tussenstops moet maken, gebeurt het meer dan eens dat een busreiziger anderhalf uur onderweg is naar het centrum van Brugge. Veel mensen ontzien zich deze rompslomp. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn van een aanbod aan openbaar vervoer. Vult Mathijs Goderis aan.
In Koolkerke, een andere deelgemeente van Brugge, kan men bijna om het halfuur een bus nemen. Waarom kan zoiets niet in Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge? Zeker nu we merken dat er geknibbeld wordt aan het treinaanbod moet dit opgevangen worden door een degelijk busnetwerk in deze regio. “Als er in de winter- en herfstmaanden maar om de twee uur een trein is, zou de bus de leemtes kunnen aanvullen.” Aldus Mathijs Goderis. Maar daarnaast moeten de bus- en treinuren beter op elkaar afgestemd worden. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om een bus te nemen wanneer je de trein gemist hebt in Brugge, aangezien ze dezelfde vertrektijden hebben.
SP.A Lissewege kant zich ook tegen een neerwaartse spiraal: door het belabberde aanbod ziet men dat het aantal busgebruikers vermindert, dus wordt het busaanbod nog verder verminderd, waardoor de resterende busgebruikers nog beperkter zijn in hun mogelijkheden. “Het zou beter zijn om iets fundamenteels te doen aan de oorzaak van dit probleem. “ zegt Mathijs Goderis.