Mathijs Goderis |
De strijd om het openbaar vervoer naar Brugge NoordOpenbaar vervoer is belangrijk. Het is beter voor het milieu, zorgt voor minder files, is veiliger en toegankelijk voor iedereen. Ook voor ouderen, jongeren of mensen die geen eigen wagen kunnen betalen. Al sinds ik politiek actief ben, zet ik me in voor meer en beter openbaar vervoer naar Brugge Noord. In een meer afgelegen deelgemeente is het des te belangrijker dat men zich kan verplaatsen met trein of bus. Door het kortzichtige besparingsbeleid van de Vlaamse en Federale regering blijft dit een moeizame strijd. Toch zijn mijn inspanningen niet zonder resultaat. En bovendien is er hoop op beterschap!
Toen ik in 2010 in de politiek stapte was het openbaar vervoer één van de eerste thema’s waarop ik gewerkt heb. In 2011 voerden we actie tegen de afschaffing van de laatste trein (zie foto). Een jaar later schreef ik een open brief naar de toenmalige minister van mobiliteit en openbare werken om de afschaffing van de laatste bus te verhinderen. Later volgde nog een actie om opnieuw een vaste buslijn naar Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge te bekomen. Deze rijdt vandaag nog steeds.
In 2014 dreigden we door een aanpassing van het vervoersplan van de NMBS een kleine helft van alle treinen kwijt te raken. Ik ondernam een petitie die door ruim 1600 mensen getekend werd en ging deze persoonlijk afgeven aan Etienne De Ganck, directeur transport van de NMBS. Even later kwam het verlossende nieuws dat het treinaanbod naar de Noordelijke deelgemeenten van Brugge ongewijzigd blijft. Verder zette ik me in voor het behoud van de havenbus, voor een betere dienstverlening van de belbus en eind vorig jaar nog voor de stiptheid van de treinen.
"Brugge is niet bevoegd voor het openbaar vervoer. Wij zijn het slachtoffer van het besparingsbeleid van de Vlaamse en Federale regering." Het is en blijft een moeilijke strijd. De hoofdoorzaak blijft dat Stad Brugge in principe niet bevoegd is voor openbaar vervoer. De bussen van De Lijn vallen onder de Vlaamse regering en het personenvervoer per trein is federale materie. In tijden van milieuproblemen en filerecords zou het beleid er alles moeten aan doen om mensen te stimuleren om het openbaar vervoer te nemen. Maar het lijkt alsof zij net het omgekeerde beogen. Door te knabbelen op de dienstverlening en de service en bovendien de tarieven te verhogen jagen zij de mensen terug in de wagen en dat is heel erg jammer.
Maar ik blijf me inzetten voor meer en beter openbaar vervoer naar onze deelgemeenten. En er is hoop! Als alles goed gaat komt er in de volgende jaren een nieuw voetbalstadion aan de Blauwe Toren. Dit moet een hefboom zijn voor onder andere het openbaar vervoer naar Brugge Noord. Zo’n stadion moet goed ontsloten zijn met het openbaar vervoer. Er gaan nu al stemmen op om de plannen voor een lightrail (een soort tram) tussen Brugge en Zeebrugge uit de koelkast te halen. Iets wat ik van harte toejuich! |
|
Ook interessant:
Veilig fietsen van Brugge tot de kustDe afgelopen jaren ging er meer aandacht naar fietsers. Maar verder investeren in veilige fietsverbinding van Brugge tot aan de kust is nodig. Fiets je met me mee?
|
Lissewege krijgt een polyvalente zaal!Goed nieuws voor Lissewege: het stadsbestuur besliste dat er een gloednieuw multifunctioneel complex komt op site de Regenboog. Lees hier de resultaten van het inspraaktraject.
|
Ontspannen langs het waterDe zone langs het Boudewijnkanaal in Lissewege is een mooi maar verwaarloosd stukje openbaar domein. Hoe komt dat en wat kunnen we daar aan doen?
|