Lissewege en Zwankendamme kampen al geruime tijd met een hardnekkig probleem: zwaar verkeer dat ondanks het tonnageverbod dagelijks door de smalle straten manoeuvreert. Dit veroorzaakt niet alleen hinder en aanzienlijke schade, maar leidt ook tot gevaarlijke situaties voor zowel bewoners als weggebruikers Vrachtwagenchauffeurs, vaak van buitenlandse afkomst en met een gebrekkige kennis van de Engelse taal en de lokale verkeersregels, raken regelmatig vast in de smalle straatjes. Dit resulteert vaak in complexe achteruitmanoeuvres die de verkeerssituatie nog verder bemoeilijken. Het komt niet zelden voor dat deze voertuigen gebouwen, geparkeerde auto's en straatmeubilair beschadigen in hun poging om een uitweg te vinden. De bewoners van Lissewege zien dagelijks de gevolgen van deze verkeersovertredingen, die een bron van voortdurende ergernis en gevaar zijn. Ondanks herhaaldelijke klachten en verzoeken om actie, blijft een structurele oplossing voor dit probleem uit. Als inwoner voel ik me verantwoordelijk voor Lissewege & Zwankendamme en dus ook voor dit probleem, al valt mobiliteit niet onder mijn bevoegdheden. Ik zal blijven aandringen op een afdoende oplossing, maar ik kan hier zelf helaas geen initiatief in nemen. Want er zijn wel degelijk diverse maatregelen die kunnen worden genomen om dit probleem effectief aan te pakken. Daarom zou ik volgende oplossingen implementeren:
1. Camerasluizen met ANPR-camera's aan elke toegangsweg: Door gebruik te maken van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera's kan het zware verkeer dat het tonnageverbod overtreedt snel en efficiënt worden geïdentificeerd en beboet. Deze technologie zorgt voor een afschrikwekkend effect en voorkomt dat overtreders straffeloos door de dorpsstraten kunnen blijven rijden. 2. Hoogtebegrenzers aan de N31 Stationsstraat: Door fysieke hoogtebegrenzers te installeren aan de N31 Stationsstraat, wordt het voor zwaar verkeer onmogelijk om door te rijden. Deze barrières zorgen ervoor dat enkel voertuigen onder een bepaalde hoogte het dorp binnen kunnen, waardoor een groot deel van het zware verkeer automatisch wordt geweerd. Hulpdiensten en leveringen kunnen altijd via de Ter Doeststraat. 3. Betere signalisatie en begeleiding: Naast deze technologische en fysieke maatregelen is het van cruciaal belang om de signalisatie rondom het dorp te verbeteren. Duidelijke borden in meerdere talen kunnen chauffeurs tijdig waarschuwen voor het tonnageverbod en hen omleiden naar geschikte routes. 4. Educatie en samenwerking met transportbedrijven: Het opzetten van educatieve programma's en samenwerkingen met transportbedrijven kan helpen om chauffeurs beter te informeren over de lokale verkeersregels en hen bewust te maken van de gevaren en de schade die zij kunnen veroorzaken. Het is duidelijk dat het probleem van zwaar verkeer in Lissewege niet vanzelf zal verdwijnen. Met de juiste maatregelen kan echter een veilige en leefbare omgeving voor alle bewoners worden gegarandeerd. Laten we gezamenlijk streven naar een Lissewege en Zwankendamme waar verkeer en leefbaarheid hand in hand gaan.
1 Comment
Stael Kurt
22/9/2024 16:05:56
De oplossing met hoogte belemmeringen zorgt er ook voor dat bvb de vuilniswagen of een locale boer ook niet door zal kunnen. Dus die oplossing ligt moeilijker denk ik. Maar je kan het wel eens testen. Grts en veel succes op 13 /10 💪👍
Reply
Leave a Reply. |
Mathijs GoderisIs 35 jaar, woont in Lissewege en is schepen van jeugd, preventie en dierenwelzijn Een vraag, probleem of suggestie? Geef gerust een seintje...
Categorieën
Alles
|