Structurele maatregelen nodig om parkeerprobleem op te lossen
Het parkeren van camions langs de N31 zorgde lange tijd voor een veiligheidsprobleem. Er is een parkeerverbod boven de 5 ton maar toch staan truckers vaak geparkeerd langs deze baan, niet zelden voor de op- en afritten van bewoners. Dit zorgt er voor dat men niet kan afrijden of dit blindelings moet doen tussen geparkeerde vrachtwagens. De vrachtwagens stonden herhaaldelijk zelfs op het fietspad geparkeerd waardoor fietsers de rijbaan op moesten. Dit is absoluut ontoelaatbaar in de nabijheid van een basisschool. Ook hier sprong gemeenteraadslid Pascal Ennaert voor ons in de bres met onderstaande interpellatie. Stad Brugge beloofde structurele maatregelen.
Interpellatie Gemeenteraad Brugge, november 2010 23/11/2010
Betreffende: verkeersonveiligheid in de Zeebruggelaan te Lissewege
Geachte Burgemeester,
Geachte Schepenen,
De leefbaarheid van de polderdorpen is terecht één van de belangrijkste actiepunten van deze gemeentelijke legislatuur. Het blijft een moeilijke evenwichtsoefening om de leefbaarheid van Zeebrugge, Lissewege, Zwankendamme en Dudzele te rijmen met de uitdijende activiteiten van de haven. Stevige financiële, sociale en ruimtelijke inspanningen worden geleverd om de leefbaarheid maximaal te garanderen.
Net daarom las ik met stijgende verbazing de reacties, zowel van de burgemeester als van collega-gemeenteraadsleden, op de verzuchting om de verkeersonveiligheid in de Zeebruggelaan te Lissewege aan te pakken.
Deze verkeersonveiligheid wordt veroorzaakt door het parkeren of stationneren van trucks boven de 5 ton, meestal met oplegger. Dat parkeren of stationneren gebeurt in een zone waar in de gemeenteraad van september 2007 unaniem een parkeerverbod boven 5 ton werd geïntroduceerd. Dit parkeerverbod geldt van net voor het kruispunt met de Canadezenstraat tot aan de oude kazerne juist voorbij de bebouwde kom van Lissewege en wordt met de nodige verkeerssignalisatie aangegeven. Het aantal geparkeerde en stationerende vrachtwagens laat evenwel eerder een gedoogzone vermoeden dan een parkeerverbod.
De trucks hinderen niet alleen het uitrijden van buurtbewoners uit hun garage, ze bezetten gedeeltelijk of volledig het fietspad waardoor fietsers, dikwijls schoolgaande kinderen, zich onder meer verplicht voelen om zich op het voor wagens voorziene rijvak te begeven. U zult met mij erkennen dat dit op deze locatie een levensgevaarlijk gegeven is. Zoals u weet is er de voorbije zomer rond de problematiek een petitie bij het stadsbestuur ingediend waarop u prompt aangaf een oplossing te zullen zoeken.
Alhoewel ik besef dat zo’n structurele oplossing niet altijd in één, twee, drie genomen is, blijft zo’n oplossing voorlopig uit. Het hoofdargument, zo lijkt het wel uit de communicatie in de media, lijkt de leefbaarheid van een aantal van het truckverkeer profiterende kleinhandelszaken te zijn. Zij hebben een truckercliënteel en willen die, begrijpelijkerwijze, niet verliezen.
Toch lijkt mij het commercieel belang van deze winkels en de nood aan een verkeersveiliger situatie mij niet noodzakelijkerwijze tegengesteld, op voorwaarde echter dat men de nodige structurele maatregelen wil nemen.
En dan heb ik nog niks gezegd over draaiende vrachtwagenmotoren en frigo-opleggers in het midden van de nacht. Qua aantasting van de leefbaarheid geen te veronachtzamen gegeven. Ik wens het dan ook niemand van u toe.
Vandaar mijn vraag:
- Is er een structurele oplossing voor parkerende truckers in de maak? Zal die structurele oplossing worden aangeboden door middel van een aanpassing van de verkeersinfrastructuur? Wordt hiermee nagestreefd dat de bewoners van Lissewege en van de Zeebruggelaan in het bijzonder worden gevrijwaard van overlast en verkeersonveilige situaties?
- Kan er, in afwachting van een structurele oplossing, strenger en intenser worden toegezien op de in de Zeebruggelaan geldende verkeersreglementering?
- Hoe zit het overigens met de voortgang van de noodzakelijke en verdere uitbouw van veilige en weinig overlast veroorzakende truckersvoorzieningen (extra parkeerruimte, bijkomende sanitair, drank- en eetgelegenheden, …) in de onmiddellijke omgeving van de haven van Zeebrugge en in Zeebrugge, Lissewege en Zwankendamme in het bijzonder?
Vriendelijke groeten,
Pascal Ennaert
Gemeenteraadslid voor sp.a
Mogelijke repliek,
Geachte burgemeester,
Heb ik iets tegen bedrijvigheid? Neen!
Heb ik iets tegen truckchauffeurs? Neen.
Heb ik iets tegen onnodige overlast? Ja!
En wel omdat de vormen van overlast, waar we hier over hebben, eigenlijk met een beetje goede wil en een aantal structurele ingrepen kunnen worden achterwege gelaten.
Bovendien zorgt deze overlast niet alleen voor emotionele, maar ook voor financiële druk. Immers, diegenen die het zich kunnen permitteren verhuizen. De anderen blijven achter met een zo goed als waardeloos pand. Misschien moet u toch wel eens in Lissewege, langs de Zeebruggelaan halt houden. U zult er zien hoeveel leegstand er is. Huizen staan er leeg en al jarenlang te koop of al helemaal niet meer te koop. Want er is toch geen interesse. Aan de noordzijde, de kant met de even nummers, is de weginfrastructuur helemaal niet onderhouden. In elke andere Brugse deelgemeente zou men dat een stadskanker noemen. Net zoals men overigens in elke andere Brugse deelgemeente de vrachtwagens wel uit de woonzones weert. Het parkeerverbod voor vrachtwagens is er dus niet zomaar gekomen. Het is een absolute noodzaak. Als men het echt meent met het redden van de leefbaarheid van de polderdorpen. Dan verhelpt men aan de situatie.
Hoe zou de oplossing er in dit geval kunnen uitzien?
Bloembakken kunnen deels een oplossing bieden. Maar dan dienen de lokale nijveraars en bewoners gezamenlijk betrokken worden bij de inplanting ervan. Gelegenheid om te stationeren voor vrachtwagens dient te worden voorzien voor de deur van de nijveraars en nergens anders. En de stationeergelegenheid dient in tijd beperkt te worden. 15 minuten moet volstaan om de nodige boodschappen te doen of een pakje frieten in te slaan. En er moet toezicht worden gehouden op het vigerende parkeerverbod. U zult wel erkennen dat er in de voorbije jaren nauwelijks pv’s zijn uitgeschreven, terwijl de overtredingen wel degelijk pertinent en ontoelaatbaar zijn. Waarbij het hele fietspad wordt bezet. In elke andere deelgemeente wordt dit bestraft. Waarom heerst er langs de Zeebruggelaan dan straffeloosheid?
En dan is er nog de kant van de even nummers: dat is, zoals ik reeds zei, een echte stadskanker aan het worden. De groenperceeltje en voetpaden liggen er verwaarloosd bij, waarschijnlijk door het permanent overrijden van manoeuvrerende vrachtwagens. De leegstand steekt de ogen uit. Nochtans is er ruimte om het fiets- en voetgangersverkeer, mits de nodige infrastructurele aanpassingen, te scheiden van de parkeerruimte en rijbaan.
Maar elke oplossing moet een voorlopige oplossing zijn: in afwachting van een ongelijkgrondse passage van het vrachtverkeer door Lissewege. In afwachting ook van verbeterde parkeer- en andere faciliteiten voor truckers, maar dan buiten de kern van de polderdorpen.
Interpellatie Gemeenteraad Brugge, november 2010 23/11/2010
Betreffende: verkeersonveiligheid in de Zeebruggelaan te Lissewege
Geachte Burgemeester,
Geachte Schepenen,
De leefbaarheid van de polderdorpen is terecht één van de belangrijkste actiepunten van deze gemeentelijke legislatuur. Het blijft een moeilijke evenwichtsoefening om de leefbaarheid van Zeebrugge, Lissewege, Zwankendamme en Dudzele te rijmen met de uitdijende activiteiten van de haven. Stevige financiële, sociale en ruimtelijke inspanningen worden geleverd om de leefbaarheid maximaal te garanderen.
Net daarom las ik met stijgende verbazing de reacties, zowel van de burgemeester als van collega-gemeenteraadsleden, op de verzuchting om de verkeersonveiligheid in de Zeebruggelaan te Lissewege aan te pakken.
Deze verkeersonveiligheid wordt veroorzaakt door het parkeren of stationneren van trucks boven de 5 ton, meestal met oplegger. Dat parkeren of stationneren gebeurt in een zone waar in de gemeenteraad van september 2007 unaniem een parkeerverbod boven 5 ton werd geïntroduceerd. Dit parkeerverbod geldt van net voor het kruispunt met de Canadezenstraat tot aan de oude kazerne juist voorbij de bebouwde kom van Lissewege en wordt met de nodige verkeerssignalisatie aangegeven. Het aantal geparkeerde en stationerende vrachtwagens laat evenwel eerder een gedoogzone vermoeden dan een parkeerverbod.
De trucks hinderen niet alleen het uitrijden van buurtbewoners uit hun garage, ze bezetten gedeeltelijk of volledig het fietspad waardoor fietsers, dikwijls schoolgaande kinderen, zich onder meer verplicht voelen om zich op het voor wagens voorziene rijvak te begeven. U zult met mij erkennen dat dit op deze locatie een levensgevaarlijk gegeven is. Zoals u weet is er de voorbije zomer rond de problematiek een petitie bij het stadsbestuur ingediend waarop u prompt aangaf een oplossing te zullen zoeken.
Alhoewel ik besef dat zo’n structurele oplossing niet altijd in één, twee, drie genomen is, blijft zo’n oplossing voorlopig uit. Het hoofdargument, zo lijkt het wel uit de communicatie in de media, lijkt de leefbaarheid van een aantal van het truckverkeer profiterende kleinhandelszaken te zijn. Zij hebben een truckercliënteel en willen die, begrijpelijkerwijze, niet verliezen.
Toch lijkt mij het commercieel belang van deze winkels en de nood aan een verkeersveiliger situatie mij niet noodzakelijkerwijze tegengesteld, op voorwaarde echter dat men de nodige structurele maatregelen wil nemen.
En dan heb ik nog niks gezegd over draaiende vrachtwagenmotoren en frigo-opleggers in het midden van de nacht. Qua aantasting van de leefbaarheid geen te veronachtzamen gegeven. Ik wens het dan ook niemand van u toe.
Vandaar mijn vraag:
- Is er een structurele oplossing voor parkerende truckers in de maak? Zal die structurele oplossing worden aangeboden door middel van een aanpassing van de verkeersinfrastructuur? Wordt hiermee nagestreefd dat de bewoners van Lissewege en van de Zeebruggelaan in het bijzonder worden gevrijwaard van overlast en verkeersonveilige situaties?
- Kan er, in afwachting van een structurele oplossing, strenger en intenser worden toegezien op de in de Zeebruggelaan geldende verkeersreglementering?
- Hoe zit het overigens met de voortgang van de noodzakelijke en verdere uitbouw van veilige en weinig overlast veroorzakende truckersvoorzieningen (extra parkeerruimte, bijkomende sanitair, drank- en eetgelegenheden, …) in de onmiddellijke omgeving van de haven van Zeebrugge en in Zeebrugge, Lissewege en Zwankendamme in het bijzonder?
Vriendelijke groeten,
Pascal Ennaert
Gemeenteraadslid voor sp.a
Mogelijke repliek,
Geachte burgemeester,
Heb ik iets tegen bedrijvigheid? Neen!
Heb ik iets tegen truckchauffeurs? Neen.
Heb ik iets tegen onnodige overlast? Ja!
En wel omdat de vormen van overlast, waar we hier over hebben, eigenlijk met een beetje goede wil en een aantal structurele ingrepen kunnen worden achterwege gelaten.
Bovendien zorgt deze overlast niet alleen voor emotionele, maar ook voor financiële druk. Immers, diegenen die het zich kunnen permitteren verhuizen. De anderen blijven achter met een zo goed als waardeloos pand. Misschien moet u toch wel eens in Lissewege, langs de Zeebruggelaan halt houden. U zult er zien hoeveel leegstand er is. Huizen staan er leeg en al jarenlang te koop of al helemaal niet meer te koop. Want er is toch geen interesse. Aan de noordzijde, de kant met de even nummers, is de weginfrastructuur helemaal niet onderhouden. In elke andere Brugse deelgemeente zou men dat een stadskanker noemen. Net zoals men overigens in elke andere Brugse deelgemeente de vrachtwagens wel uit de woonzones weert. Het parkeerverbod voor vrachtwagens is er dus niet zomaar gekomen. Het is een absolute noodzaak. Als men het echt meent met het redden van de leefbaarheid van de polderdorpen. Dan verhelpt men aan de situatie.
Hoe zou de oplossing er in dit geval kunnen uitzien?
Bloembakken kunnen deels een oplossing bieden. Maar dan dienen de lokale nijveraars en bewoners gezamenlijk betrokken worden bij de inplanting ervan. Gelegenheid om te stationeren voor vrachtwagens dient te worden voorzien voor de deur van de nijveraars en nergens anders. En de stationeergelegenheid dient in tijd beperkt te worden. 15 minuten moet volstaan om de nodige boodschappen te doen of een pakje frieten in te slaan. En er moet toezicht worden gehouden op het vigerende parkeerverbod. U zult wel erkennen dat er in de voorbije jaren nauwelijks pv’s zijn uitgeschreven, terwijl de overtredingen wel degelijk pertinent en ontoelaatbaar zijn. Waarbij het hele fietspad wordt bezet. In elke andere deelgemeente wordt dit bestraft. Waarom heerst er langs de Zeebruggelaan dan straffeloosheid?
En dan is er nog de kant van de even nummers: dat is, zoals ik reeds zei, een echte stadskanker aan het worden. De groenperceeltje en voetpaden liggen er verwaarloosd bij, waarschijnlijk door het permanent overrijden van manoeuvrerende vrachtwagens. De leegstand steekt de ogen uit. Nochtans is er ruimte om het fiets- en voetgangersverkeer, mits de nodige infrastructurele aanpassingen, te scheiden van de parkeerruimte en rijbaan.
Maar elke oplossing moet een voorlopige oplossing zijn: in afwachting van een ongelijkgrondse passage van het vrachtverkeer door Lissewege. In afwachting ook van verbeterde parkeer- en andere faciliteiten voor truckers, maar dan buiten de kern van de polderdorpen.