Naar aanleiding van mijn schriftelijke vraag van 8 juni 2015 kunnen we vandaag aankondigen dat de bruine groenafvalzakken van Stad Brugge vanaf 1 september 2015 per stuk te koop zullen zijn in alle stedelijke verkooppunten. Ik wens uitdrukkelijk schepen Mieke Hoste en schepen Philip Pierins te bedanken voor hun steun in deze. Vroeger moest men de zakken aankopen in pakken van 20 stuks, maar omdat we onze dienstverlening naar de burger willen moderniseren en verbeteren maken we nu de aankoop per stuk mogelijk. We leven steeds kleiner en vaker alleen. Dit zorgt er voor dat heel wat mensen geen 20 groenafvalzakken nodig hebben. Bovendien worden we ook steeds ouder en zijn het vaak oudere mensen die minder mobiel zijn. De pakken van 20 zakken zijn zwaar om dragen voor deze mensen, zeker als ze niet over een wagen beschikken. Ik merkte dat bewoners soms per straat al een pak delen, wat uiteraard positief is maar dit is niet altijd het geval. Ook zijn er al verschillende particulieren die de zakken per stuk verkopen maar helaas niet overal. Waarom zou de stad moeten achterblijven op dit vlak? Door zakken per stuk te verkopen kunnen we op een eenvoudige manier de dienstverlening naar de burger verbeteren en inspelen op een actuele nood. Vanaf 1 september 2015 zullen de groenafvalzakken in alle stedelijke verkooppunten, dus ook in de deelgemeenten, per stuk aangekocht kunnen worden.
0 Comments
“Wij geloofden in een unie van naties, niet in een unie van banken” zegt 'n Griekse man in het journaal. En gelijk heeft hij. Er is iets geknakt in Europa. De instelling die al sinds 1958 (eerst als de EGKS, later als de Europese Unie) zorgt voor vrede en welvaart in Europa zal nooit meer dezelfde zijn. De waarden van weleer - vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid - lijken een verre droom. Collectieve verantwoordelijkheid heeft plaatsgemaakt voor een kille ieder-voor-zich mentaliteit. Dat konden we al zien in de aanpak van de vluchtelingencrisis op de Middellandse Zee. Een nieuw en schrijnend voorbeeld is het wurgakkoord met Griekenland. Een akkoord dat - geheel in tegenstelling tot de Europese traditie - op een ondemocratische en ontransparante wijze tot stand gekomen is. Een totale vernedering voor een volk, een staatsgreep, een coup. Eerder dan te kiezen voor het ‘samen sterker’ alternatief, worden de zwakkeren hier vernederd en de dieperik ingeduwd. Is dat waar Europa voor staat? Een generatie politici met een ideologische tunnelvisie veegt de grond aan met één van de Europese basisprincipes, namelijk solidariteit tussen naties. Daarmee komt heel het Europese project, en bij uitbreiding de toekomst van Europa, op losse schroeven te staan. Als jonge voorstander van Europa maakt dit me kwaad. Is dit het begin van het einde van zeventig jaar Europese samenwerking en integratie? Zijn we terug naar af? In het verleden is Europa er geslaagd zich na een crisis telkens te versterken. Het is maar de vraag of dit nu nog zal lukken. Als Bruggelingen groenafvalzakken willen aankopen bij de dienst bevolking, of in één van de afdelingen in de deelgemeenten, zijn zij verplicht pakken van 20 zakken aan te schaffen. Ik kreeg van verschillende bewoners klachten over dit gegeven. En terecht. We leven steeds kleiner en vaker alleen. Dit zorgt er voor dat heel wat mensen geen 20 groenafvalzakken nodig hebben. Bovendien worden we ook steeds ouder en zijn vaak oudere mensen die minder mobiel zijn. De pakken van 20 zakken zijn zwaar om dragen voor deze mensen, zeker als ze niet over een wagen beschikken. Ik merk dat bewoners soms per straat al een pak delen, wat uiteraard een positief verhaal is maar dit is niet altijd het geval. Ook zijn er al verschillende particulieren die de zakken per stuk verkopen. Helaas niet overal, in Lissewege bijvoorbeeld niet. Waarom zou de stad moeten achterblijven op dit vlak? Door zakken per stuk te verkopen kunnen we op een eenvoudige manier de dienstverlening naar de burger verbeteren en inspelen op een actuele nood. Daarom heb ik via een schriftelijke vraag de stad gevraagd om in de toekomst groenafval zakken per stuk te verkopen. Wordt vervolgd! De Lijn heeft een studie besteld om te onderzoeken of een lightrail tussen Brugge en Zeebrugge, haalbaar is. Ik ben tevreden met de vooruitgang in het dossier rond de lightrail voor Brugge Noord. Zo’n lightrail is sneller dan een tram maar lichter en goedkoper dan een trein. Dit kan een oplossing zijn voor de afbouw van het openbaar vervoer waardoor de noordelijke deelgemeenten de laatste jaren getroffen zijn, zowel vanwege NMBS als de Lijn. Dit is niet alleen een vraag van de bewoners maar zou ook bijdragen aan de leefbaarheid van onze dorpen.
Zo’n snelle verbinding heeft ook nog andere voordelen. Als het nieuwe voetbalstadion op de site ‘Blauwe Toren’ gerealiseerd wordt, kunnen supporters van de lightrail gebruik maken. Deze verbinding zal ook zeker nuttig zijn voor mensen die in de haven werken. Momenteel kunnen velen van hen op geen enkele manier met het openbaar vervoer naar hun werk. En ook toeristen die Brugge bezoeken en een uitstap naar de zee of naar Lissewege willen maken zullen dankbaar gebruik maken van de lightrail. Ik ben er van overtuigd dat een dergelijke verbinding een boost kan geven op vlak van leefbaarheid, economie en toerisme. Uiteraard moet het tracé zo zorgvuldig mogelijk worden ingepland en moet maximaal rekening gehouden worden met de wensen van de huidige bewoners. |
Mathijs GoderisIs 35 jaar, woont in Lissewege en is schepen van jeugd, preventie en dierenwelzijn Een vraag, probleem of suggestie? Geef gerust een seintje...
Categorieën
Alles
|