Gisteren las ik in de krant dat de doortocht Lissewege, de ondertunneling van de Expressweg, minstens op de langs baan wordt geschoven, zo niet van de tafel wordt geveegd. Ik word kwaad wanneer ik de bevoegde minister hoor zeggen dat met de werken aan de Bevrijdingslaan, het laatste gevaarlijke punt van de expresweg wordt aangepakt. Vergeet de minister Lissewege en Zwankendamme dan niet? De basisschool de Lisblomme en alle kinderen die dagelijks deze te drukke baan over moeten zullen het graag horen! Er werden destijds grote beloftes gedaan voor de veiligheid en leefbaarheid van onze dorpen maar nu voel ik me als Lissewegenaar en als gemeenteraadslid uit Lissewege bedrogen. Ik hoor ook niets meer over het Hollands Complex ter hoogte van Zwankendamme. Geen geld voor verkeersveiligheid maar wel voor dure straaljagers? Het ziet er naar uit dat de voorlopige halfslachtige oplossing die in Zwankendamme getroffen werd, een definitieve oplossing zal worden. Zowel de tunnel, als het complex zijn niet enkel belangrijk voor de dorpen maar ook voor de haven. Zoals in zovele andere dossiers (bv. het SHIP-project) zien we dat onze haven ook hier weer met lege handen achterblijft. Ik stel alleen maar vast dat een andere stad, ergens aan de Schelde, wel middelen krijgt. Kom me dus alstublieft niet vertellen dat er geen geld is, het gaat om een kwestie van prioriteiten.
2 Comments
Er zijn al heel wat trage wegen in Vlaanderen verdwenen. Dat is een spijtige zaak. Buurtwegen kunnen dienen als recreatieve wandel- en fietsroutes, zijn belangrijke ecologische verbindingen tussen het versnipperde groen in Vlaanderen en bovendien zijn het veilige verbindingen voor zwakke weggebruikers.
Ook in Lissewege verdween zo’n weg van de kaart. De buurtweg tussen de Ten Wallestraat en de Patentestraat te Lissewege werd door de eigenaar omgeploegd en ingezaaid, waardoor de weg volledig verdwenen is. Dit tot ongenoegen van de buurtbewoners. Deze weg staat vermeld in de Atlas der Buurtwegen en geniet een beschermd statuut van openbare weg. Een aanmaning om de weg opnieuw vrij te maken bleef zonder gevolg en verschillende PV’s werden geseponeerd. Dit dossier is kenmerkend voor de arrogantie waarmee sommige eigenaars omspringen met erfdienstbaarheid. Ik wilde het hier dan ook niet bij laten en vroeg Stad Brugge om een burgerlijke procedure op te starten om het herstel van de buurtweg af te dwingen. Het doet me groot plezier dat het stadsbestuur deze zaak ernstig neemt en in gaat op mijn vraag. Daarnaast ben ik ook samen met enkele buurtbewoners bezig om een procedure bij de vrederechter op te starten. |
Mathijs GoderisIs 35 jaar, woont in Lissewege en is schepen van jeugd, preventie en dierenwelzijn Een vraag, probleem of suggestie? Geef gerust een seintje...
Categorieën
Alles
|