Eind mei vond het groot fietsexamen plaats voor ruim 400 leerlingen uit het zesde leerjaar van de basisscholen uit Sint-Andries en Assebroek. Voor zowel Sint-Andries als voor Assebroek werd daarvoor gebruik gemaakt van de bewegwijzerde verkeerseducatieve routes voor jonge fietsers (VERO’s).
Langs het parcours van zo’n zes kilometer stonden minimum vijftien observatoren opgesteld die voor elke leerling apart noteerden hoe een bepaalde vaardigheid werd uitgevoerd. Ook stonden enkele mensen in voor de veiligheid. Om dat mogelijk te maken, konden wij gelukkig rekenen op de inzet van heel wat vrijwilligers uit de deelnemende scholen, op gemeenschapswachten, de Trudotrappers, de Fietsvedetjes, mensen van de Lokale Politie en mensen van de preventiedienst. Zonder deze mensen zou het fietsexamen niet kunnen plaatsvinden. “Ondertussen zijn de resultaten gekend: voor Assebroek en Sint-Andries samen slaagden gemiddeld 85 procent van alle leerlingen. Vooral het niet even achterom kijken en de arm uitsteken bij het afslaan en onveilig rijgedrag tussen het andere verkeer zijn de meest voorkomende fouten’.
Op hun fietsdiploma vinden de leerlingen en hun ouders achteraf de nodige informatie: ofwel zijn ze geslaagd ofwel wordt er aangeraden om nog verder te oefenen. Voor de ouders van leerlingen die niet geslaagd zijn, zou dat een signaal moeten zijn dat hun kind eigenlijk nog niet klaar is om alleen in het drukke verkeer te fietsen. Blijven oefenen is dan de boodschap.
0 Comments
Leave a Reply. |
Mathijs GoderisIs 35 jaar, woont in Lissewege en is schepen van jeugd, preventie en dierenwelzijn Een vraag, probleem of suggestie? Geef gerust een seintje...
Categorieën
Alles
|