De Zeebrugse haven heeft al lang nood aan een betere nautische ontsluiting. Gelet op de levensduur van deze sluis kan een wereldhaven als Zeebrugge zich niet permitteren geen alternatief te hebben. De sluis moet de bereikbaarheid van de achterhaven garanderen en verbeteren. Dit dossier leeft heel erg bij de inwoners van Zeebrugge. Dat werd bewezen door de massale opkomst op de infoavonden. Het dossier sleept al lang aan en de onzekerheid wekt wrevel bij velen. De inwoners hebben nood aan duidelijkheid. Het is volgens mij belangrijk dat de beslissing over de alternatieven er nu snel komt. "De inwoners van Zeebrugge hebben nood aan duidelijkheid en goede communicatie." Als men de zes alternatieven vergelijkt en afweegt is er volgens mij één alternatief dat er met kop en schouders boven uit steekt. Dat is de locatie verbindingsdok. Door op deze plaats, niet één maar twee nieuwe sluizen te bouwen kan men de toegankelijkheid van de achterhaven niet alleen garanderen in de toekomst maar deze ook nog eens aanzienlijk verbeteren. Bovendien is dit het alternatief met het minste impact op de leefbaarheid van Zeebrugge. Door dat deze locatie zich bevindt in een bestaand dok moeten er geen onteigeningen gebeuren, noch van bedrijven, noch van particulieren. Op de gemeenteraadscommissie in Zeebrugge riep ik dan ook alle partijen op om een gezamenlijk standpunt in te nemen. Ik kreeg daarbij alvast de steun van Burgemeester Renaat Landuyt. "Net als mijn grootouders pleit ik voor één globale visie op Zeebrugge: haven, dorpen én toerisme." Verder pleitte ik voor een totaalvisie op Zeebrugge waarin de havenfunctie, woonfunctie en toeristische functie zo goed mogelijk op elkaar afgestemd worden. Dit is, mijns inziens wat Zeebrugge al lang nodig heeft. Daardoor zijn er in het verleden fouten gemaakt. Men dreigt vandaag dezelfde fouten te maken als in de jaren ’70 en ’80. Op dat vlak ben ik schatplichtig aan de erfenis van mijn beide grootouders, Jan & Lydia Goderis Lyppens. Zij hebben zich bij de bouw van de huidige Vandamme sluis ingezet om de vele problemen die veroorzaakt werden aan te kaarten via verschillende actiecomités. Toen al pleitten deze actiegroepen voor één globale visie op de haven en de dorpen. Ik ben dan ook tevreden dat er nu eindelijk zo'n visie wordt ontwikkeld en dat dit meegenomen wordt in de beslissing over de locatie van de nieuwe sluis.
0 Comments
Leave a Reply. |
Mathijs GoderisIs 35 jaar, woont in Lissewege en is schepen van jeugd, preventie en dierenwelzijn Een vraag, probleem of suggestie? Geef gerust een seintje...
Categorieën
Alles
|