Stad Brugge verleende onlangs een vergunning voor de bouw van een cruiseterminal in Zeebrugge. Deze terminal zal hoofdzakelijk dienst doen als bezoekersonthaal, ter vervanging van het Zeestation. Daarnaast zal Artes Group zijn hoofdzetel in het gebouw vestigen. Het gebouw komt tussen de Rederskaai en de Zweedse kaai. Het nieuwe Cruisegebouw versterkt de haven en stad Brugge als populaire cruisebestemming. De haven van Zeebrugge is razendsnel uitgegroeid tot de grootste cruisehaven van Vlaanderen. Het aantal cruiseschepen dat hier aanmeert blijft stijgen. Vorig jaar waren dat er 111 en dit jaar ontvangt de haven 146 schepen, goed voor 471.084 passagiers. Binnenkort zal het ook mogelijk zijn om vanuit Zeebrugge per schip naar Scandinavië te reizen. Stad Brugge wordt daarom niet alleen een aankomstplaats, maar ook een vertrekplaats. Het Cruisegebouw biedt een betere service voor de passagiers en wordt een nieuwe toegangspoort tot de stad. Voor de praktische uitwerking van het gebouw deed het havenbestuur inspiratie op tijdens een cruisebeurs in Miami. Het multifunctionele Cruisegebouw zal zeven bouwlagen tellen en wordt 37,5 meter hoog. De benedenverdieping wordt een ontvangstruimte voor cruisepassagiers met een wachtruimte voor vijfhonderd mensen. Het is de bedoeling om het Brugge-gevoel te bezorgen aan de vele toeristen die de stad binnenkomen via de haven. Het gebouw wordt ook de hoofdzetel van de havenonderneming Artes met vier verdiepingen kantoorruimte. Op de hoogste verdieping komt een rooftoprestaurant met een prachtig zicht op de haven. Er is ook winkelruimte voorzien. Een volgende stap is de inrichting van de zone rond het gebouw. Dit zal gebeuren in functie van de buurt. Zo wordt deze site een groeipool voor Zeebrugge. Het nieuwe Cruisegebouw zal klaar zijn in de tweede helft van 2017.
0 Comments
Op maandag 11 april ’16 keurde het college van Burgemeester en schepenen het aanbrengen van bewegwijzering langs het nieuwe fietspad tussen Lissewege en Zwankendamme goed. Deze beslissing kwam er op mijn vraag en kreeg de steun van schepen Annick Lambrecht van mobiliteit en schepen Philip Pierins van openbare werken. Het nieuwe fietspad tussen Lissewege en Zwankendamme werd in 2014 gerealiseerd met middelen van Stad Brugge en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Het is een veilig alternatief voor het drukke en smalle Lisseweegs vaartje. Maar tot op vandaag was er nog nergens bewegwijzering voorzien. Dat is vooral belangrijk richting Zwankendamme. Het fietspad ligt namelijk een beetje weggestopt, op het einde van de parking langs de Pol D’Hondtstraat. Voor toeristen is dit onvindbaar zonder aanduiding. Nu wordt deze op mijn vraag voorzien. De borden met aanduiding ‘Zwankendamme’ worden geplaatst ter hoogte van het kruispunt van het Lisseweegs Vaartje met de Stationsstraat en ter hoogte van het kruispunt van de Stationsstraat met de Pol Dhondtstraat. De borden met aanduiding ‘Lissewege’ worden geplaatst ter hoogte van de aantakking van het fietspad op Wulfsberge en op Lisseweegs Vaartje. De wegendienst van stad Brugge zal de borden in de loop van de volgende maand plaatsen. Schepen van mobiliteit Annick Lambrecht was zeer duidelijk: "We doen er alles aan om van Brugge een echte fietsstad te maken. Dat geldt evengoed voor Lissewege en Zwankendamme als in de binnenstad. Het is dan ook maar normaal dat we ook hier blijven investeren in de nodige infrastructuur.” Een nieuw mysterie treft Lissewege! De luiken aan de Oude pastorie zijn verdwenen. Ik werd hierop attent gemaakt door Ronny Ballegeer, een voormalige inwoner die Lissewege nog steeds een warm hart toe draagt. Deze vensterluiken zouden reeds in juli 2015 verwijderd zijn voor onderhoud en zijn tot op heden nog niet terug.
De zogenaamde “Oude Pastorie” met ommuurde tuin is een zeer mooi pand dat opgenomen is in de Inventaris van het Bouwkundig Erfgoed. Het oudste gedeelte van dit gebouw, aan de tuinzijde, stamt zelfs uit het tweede kwart van de 17de eeuw. Het hoofdvolume aan de straatzijde dateert van begin 19de eeuw en ook het behouden schrijnwerk is van deze periode. Dit om maar aan te tonen dat het om een zeer waardevol gebouw gaat. Eén van dé plaatjes van het pittoreske Lissewege. Het deed zelfs dienst in de populaire televisiereeks “Wittekerke”. Het is dan ook jammer dat een dergelijk gebouw niet kan schitteren in haar volle pracht. Zonder de typische vensterluiken geeft het gebouw een kale, naakte indruk. (zie foto’s) Ik heb dan ook een schriftelijke vraag ingediend bij de gemeenteraad om te vragen waar de vensterluiken gebleven zijn en hoe het komt dat het onderhoud zo lang duurt. Ik heb de bevoegde schepen gevraagd om de luiken zo snel mogelijk terug te plaatsen, voor het toeristisch seizoen van start gaat. Zo kan dit gebouw en heel Lissewege terug in hun volle glorie schitteren! Heeft u nog vragen over dit of over andere zaken? Neem gerust contact op! Op maandag 7 maart besliste het college van Burgemeester en schepenen om nog eens €15.000 te investeren in de zaal ’t Centrum in Zwankendamme. Dit is een volgende stap in een reeks belangrijke investeringen in de Noordelijke deelgemeenten. Ik ben blij met de aandacht die de Stad schenkt aan de behoeftes op vlak van infrastructuur in het Noorden van Brugge. De feestzaal in Zwankendamme werd al een eerste keer aangepakt in 2014. Die renovaties, mede mogelijk gemaakt door de middelen van Stad Brugge uit het stedenfonds, kaderden in het Europees project ‘Leefbare Haven Zeebrugge’. In deze plannen werd een opslagruimte voorzien die helaas niet kon betoelaagd worden vanuit het Europees project. In het kader van het “ondersteunen van de leefbaarheid van dorpen in en rond de haven” besliste het college om €15.000 uit te trekken voor de bouw van de opslagruimte. Burgemeester Renaat Landuyt heeft oog voor de behoeften van de Noordelijke deelgemeenten. Bij de opmaak van de begroting voor 2016 werd reeds beslist om €500.000 te investeren in parochiaal centrum ’t Reigersnest in Koolkerke. In één adem werd een zelfde bedrag gereserveerd om te investeren in gemeenschapsinfrastructuur in Lissewege. Verder is men aan het bekijken hoe de dienstverlening van de gemeenteafdelingen in onze deelgemeenten beter kan. Momenteel doet men in Zeebrugge extra inspanningen voor de netheid op het openbaar domein. Vandaag werd de festivalsubsidie van Stad Brugge voorgesteld. Alle organisatoren van jeugdmuziekfestivals kunnen deze subsidie ter waarde van €3500 aanvragen. De KSA van Lissewege krijgt voor de tweede maal op rij deze subsidie voor hun fuif "The Black and White Party". Ik ben zelf jarenlang leiding en hoofdleiding geweest in de KSA (toen nog KSJ) en ben medeoprichter van deze fuif. Ik ben dan ook tevreden dat de Stad dergelijke jongereninitiatieven in Brugge Noord steunt. Hier zijn er minder uitgaansmogelijkheden dan in het centrum dus is de steun des te belangrijker. Dit is opnieuw een mooi voorbeeld van hoe het huidige stadsbestuur investeert in de noordelijke deelgemeenten.
Meer info over de festivalsubsidie? Neem gerust contact op! In het Nieuwsblad van 20 augustus ’15 wordt voorgesteld om de gemeentehuizen in Lissewege, Zwankendamme en Dudzele te sluiten. Deze uitspraken maken mij zeer bezorgd. Ik zie niet in waarom Zwankendamme of Lissewege minder recht zouden hebben op dienstverlening dan pakweg Koolkerke. Ik dring dan ook aan bij het college van Burgemeester en Schepenen om de gelijke dienstverlening te vrijwaren. In het beleidsprogramma van Stad Brugge lezen we dat “Alle vormen van lokale dienstverlening en informatie maximaal toegankelijk moeten zijn voor elke burger” en “De administratieve dienstverlening verder klantgericht uitgebouwd wordt, ook in de deelgemeenten.” Ik was dan ook zeer verbaasd over de uitspraken van schepen Matthys. De noordelijke deelgemeenten zijn moeilijker bereikbaar met het openbaar vervoer. Het is juist heel belangrijk dat we als Stad de nodige inspanningen doen om op die plaatsen onze dienstverlening te versterken en te moderniseren. Momenteel is de dienstverlening in Zwankendamme beperkt door het ontbreken van een computer. In tijden waarin iedereen met een laptop rondloopt en er overal draadloos internet is, is dit toch ondenkbaar? Het is dan ook omgekeerde logica om de dienstverlening om die reden af te schaffen. We mogen trouwens niet vergeten dat het inwonersaantal van Zwankendamme én Lissewege in de toekomst fors zal toenemen door nieuwe verkavelingen. Ik zal dan ook alles in het werk stellen zodat de gemeentehuizen van Lissewege, Zwankendamme en Dudzele open kunnen blijven. Wie nog vragen heeft in verband met de dienstverlening van Stad Brugge of andere zaken kan mij steeds contacteren. Met vriendelijke groeten, Mathijs Goderis Gemeenteraadslid Lees hier het originele artikel: "Sluiting dreigt voor Brugse gemeentehuizen" Lees hier mijn reactie: "Dienstverlening in deelgemeenten uitbreiden" Naar aanleiding van mijn schriftelijke vraag van 8 juni 2015 kunnen we vandaag aankondigen dat de bruine groenafvalzakken van Stad Brugge vanaf 1 september 2015 per stuk te koop zullen zijn in alle stedelijke verkooppunten. Ik wens uitdrukkelijk schepen Mieke Hoste en schepen Philip Pierins te bedanken voor hun steun in deze. Vroeger moest men de zakken aankopen in pakken van 20 stuks, maar omdat we onze dienstverlening naar de burger willen moderniseren en verbeteren maken we nu de aankoop per stuk mogelijk. We leven steeds kleiner en vaker alleen. Dit zorgt er voor dat heel wat mensen geen 20 groenafvalzakken nodig hebben. Bovendien worden we ook steeds ouder en zijn het vaak oudere mensen die minder mobiel zijn. De pakken van 20 zakken zijn zwaar om dragen voor deze mensen, zeker als ze niet over een wagen beschikken. Ik merkte dat bewoners soms per straat al een pak delen, wat uiteraard positief is maar dit is niet altijd het geval. Ook zijn er al verschillende particulieren die de zakken per stuk verkopen maar helaas niet overal. Waarom zou de stad moeten achterblijven op dit vlak? Door zakken per stuk te verkopen kunnen we op een eenvoudige manier de dienstverlening naar de burger verbeteren en inspelen op een actuele nood. Vanaf 1 september 2015 zullen de groenafvalzakken in alle stedelijke verkooppunten, dus ook in de deelgemeenten, per stuk aangekocht kunnen worden. “Wij geloofden in een unie van naties, niet in een unie van banken” zegt 'n Griekse man in het journaal. En gelijk heeft hij. Er is iets geknakt in Europa. De instelling die al sinds 1958 (eerst als de EGKS, later als de Europese Unie) zorgt voor vrede en welvaart in Europa zal nooit meer dezelfde zijn. De waarden van weleer - vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid - lijken een verre droom. Collectieve verantwoordelijkheid heeft plaatsgemaakt voor een kille ieder-voor-zich mentaliteit. Dat konden we al zien in de aanpak van de vluchtelingencrisis op de Middellandse Zee. Een nieuw en schrijnend voorbeeld is het wurgakkoord met Griekenland. Een akkoord dat - geheel in tegenstelling tot de Europese traditie - op een ondemocratische en ontransparante wijze tot stand gekomen is. Een totale vernedering voor een volk, een staatsgreep, een coup. Eerder dan te kiezen voor het ‘samen sterker’ alternatief, worden de zwakkeren hier vernederd en de dieperik ingeduwd. Is dat waar Europa voor staat? Een generatie politici met een ideologische tunnelvisie veegt de grond aan met één van de Europese basisprincipes, namelijk solidariteit tussen naties. Daarmee komt heel het Europese project, en bij uitbreiding de toekomst van Europa, op losse schroeven te staan. Als jonge voorstander van Europa maakt dit me kwaad. Is dit het begin van het einde van zeventig jaar Europese samenwerking en integratie? Zijn we terug naar af? In het verleden is Europa er geslaagd zich na een crisis telkens te versterken. Het is maar de vraag of dit nu nog zal lukken. Als Bruggelingen groenafvalzakken willen aankopen bij de dienst bevolking, of in één van de afdelingen in de deelgemeenten, zijn zij verplicht pakken van 20 zakken aan te schaffen. Ik kreeg van verschillende bewoners klachten over dit gegeven. En terecht. We leven steeds kleiner en vaker alleen. Dit zorgt er voor dat heel wat mensen geen 20 groenafvalzakken nodig hebben. Bovendien worden we ook steeds ouder en zijn vaak oudere mensen die minder mobiel zijn. De pakken van 20 zakken zijn zwaar om dragen voor deze mensen, zeker als ze niet over een wagen beschikken. Ik merk dat bewoners soms per straat al een pak delen, wat uiteraard een positief verhaal is maar dit is niet altijd het geval. Ook zijn er al verschillende particulieren die de zakken per stuk verkopen. Helaas niet overal, in Lissewege bijvoorbeeld niet. Waarom zou de stad moeten achterblijven op dit vlak? Door zakken per stuk te verkopen kunnen we op een eenvoudige manier de dienstverlening naar de burger verbeteren en inspelen op een actuele nood. Daarom heb ik via een schriftelijke vraag de stad gevraagd om in de toekomst groenafval zakken per stuk te verkopen. Wordt vervolgd! De Lijn heeft een studie besteld om te onderzoeken of een lightrail tussen Brugge en Zeebrugge, haalbaar is. Ik ben tevreden met de vooruitgang in het dossier rond de lightrail voor Brugge Noord. Zo’n lightrail is sneller dan een tram maar lichter en goedkoper dan een trein. Dit kan een oplossing zijn voor de afbouw van het openbaar vervoer waardoor de noordelijke deelgemeenten de laatste jaren getroffen zijn, zowel vanwege NMBS als de Lijn. Dit is niet alleen een vraag van de bewoners maar zou ook bijdragen aan de leefbaarheid van onze dorpen.
Zo’n snelle verbinding heeft ook nog andere voordelen. Als het nieuwe voetbalstadion op de site ‘Blauwe Toren’ gerealiseerd wordt, kunnen supporters van de lightrail gebruik maken. Deze verbinding zal ook zeker nuttig zijn voor mensen die in de haven werken. Momenteel kunnen velen van hen op geen enkele manier met het openbaar vervoer naar hun werk. En ook toeristen die Brugge bezoeken en een uitstap naar de zee of naar Lissewege willen maken zullen dankbaar gebruik maken van de lightrail. Ik ben er van overtuigd dat een dergelijke verbinding een boost kan geven op vlak van leefbaarheid, economie en toerisme. Uiteraard moet het tracé zo zorgvuldig mogelijk worden ingepland en moet maximaal rekening gehouden worden met de wensen van de huidige bewoners. Gisteren konden we in de krant lezen dat Bpost postpunten weigert in de Lissewege en Koolkerke. De Noordelijke deelgemeenten van Brugge kampen op verschillende vlakken met verminderde dienstverlening door besparingen op Vlaams en Federaal niveau. Ik hoop dat dit hier niet opnieuw speelt. Het postkantoor in Lissewege is al jaren verdwenen en binnenkort sluit ook dat van Zeebrugge de deuren. Bovendien werd er reeds serieus gesnoeid in het openbaar vervoer. Zeker voor de oudere inwoners is het niet evident om steeds richting het centrum te gaan. Niet iedereen heeft die mogelijkheid om een tiental kilometer verder gaan. Ik verwacht dat de dienstverlening van een overheidsbedrijf toegankelijk is voor iedereen. In de gemeentes waar eerder het postkantoor gesloten werd, moet extra aandacht aan alternatieven geschonken worden. Een postpunt kan dan een oplossing bieden. Ik heb dan ook aan federaal volksvertegenwoordiger Ann Vanheste (sp.a) gevraagd om dan ook een parlementaire vraag te stellen aan de bevoegde minister over deze zaak. En hopla! Het is weer achter de rug, het zit er weer op! Na bijna een jaar voorbereiding hebben we de 21ste editie van de Red Rock Rally weer achter de kiezen. Het is steeds moeilijk te vatten het voorbij is. Maar we kunnen tevreden terugblikken. Héél tevreden zelfs! Een tjokvol Astridpark met allemaal gelukkige mensen. Jong en minder jong, iedereen genoot van de muziek, de animatie, de sfeer, elkaar, ... Tiny schrijft op haar blog: "1 mei is voor mij traditioneel de dag waar ik iedereen terug tegen kom die ik al jaren ken, een soort reünie van Brugse vrienden. Ik ga er altijd alleen naar toe, want zodra je het Astridpark betreedt, kom je na enkele stappen toch wel iemand tegen die je kent." Beter zou ik het niet kunnen zeggen. 1 mei, dag van de arbeid, feest van de Bruggelingen!
De afgelopen weken organiseerde Curieus Brugge Noord een inzamelactie voor oude gsm’s in Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge. Oude gsm’s worden amper gerecycleerd. Iedereen heeft er wel ergens een liggen. Het Belbos-project zorgt voor dubbele winst voor het milieu: we recycleren de toestellen op een correcte manier en hergebruiken de kostbare metalen. Zo moeten er minder ertsen bovengehaald worden door mijnbouw, die mens en milieu ernstige schade toebrengen. De actie was een groot succes! We haalden maar liefst 139 gsm’s en 47 laders op. Voor elke ingezamelde gsm plant Curieus in het najaar een boom in West-Vlaanderen. Meer info op www.belbos.be of www.curieus.be. We willen graag alle deelnemende inzamelpunten bedanken:
TER INFO: De inzamelactie van Curieus is afgelopen maar je kan met je oude gsm’s en andere klein elektro steeds terecht in de kringloopwinkels of containerparken. Vandaag voerde sp.a aan tal van treinstations actie voor een rechtvaardige tax shift als alternatief voor de ongelijk verdeelde inspanningen die de regeringen opleggen. In Brugge stonden onder meer schepen Annick Lambrecht, gemeenteraadslid Sanne Doms en ikzelf aan het station. Door de indexsprong verliezen werknemers en gepensioneerden 2% van hun inkomen. Daarenboven worden de huurprijzen wel geïndexeerd en dus verhoogd. Bovendien indexeert de Vlaamse regering andere facturen die al verhoogd waren: inschrijvingsgeld hoger onderwijs, tarieven openbaar vervoer, kinderopvang, waterfactuur,… En dat allemaal terwijl het inkomen vermindert. Ons voorstel van tax shift zorgt voor een rechtvaardige verdeling van de inspanningen, onder andere door een tax shift naar inkomen uit vermogen. Langs de Ter Doeststraat in Lissewege is er veel verkeer en wordt er vaak te snel gereden. Nochtans is dit een veelgebruikte fietsroute tussen Brugge en Lissewege. Er zijn in de straat ook heel wat gezinnen met kinderen bijgekomen. Het (sluip)verkeer is de laatste jaren flink toegenomen en daarmee ook de snelheid waarmee er gereden wordt. Ik heb dit probleem aangekaart bij het stadsbestuur. Schepen van mobiliteit, Annick Lambrecht (sp.a), heeft beloofd om dit mee te nemen in de opmaak van het mobiliteitsplan, dat later dit jaar voorgesteld wordt. Maar ondertussen blijven we niet bij de pakken zitten! Sinds dinsdag 17 februari staat Victor Veilig op post in de Ter Doeststraat. Victor Veilig is een licht, kunststof mannetje van circa 80cm., speciaal voor kinderen ontworpen gezien zijn felle reflecterende kleur, zijn ‘langzaam’ op zijn buik en zijn reflecterende stroken. Deze actie kadert in de grotere verkeersveiligheidscampagne die Stad Brugge in maart aankondigde waarbij alle weggebruikers er nog eens attent op gemaakt worden dat de snelheden in bepaalde situaties aangepast moeten worden om de zwakste weggebruikers een veilige wandel- en fietsomgeving te kunnen garanderen. Victor veilig blijft nu voor een periode van twee weken staan. Later dit jaar zullen we hem nog eens terug plaatsen. Op deze manier kunnen we de onveilige verkeerssituatie op korte termijn aanpakken in afwachting van een structurele oplossing. Ruil je oude gsm voor een nieuwe boom met het BelBos van Curieus! Heb je een oude gsm die je niet meer gebruikt? Deponeer hemtussen 23 februari en 8 maart in één van de inzamelboxen van Curieus. Voor elke ingezamelde gsm plant Curieus een boom. Wereldwijd wordt slechts 1 procent van alle gsm’s gerecycleerd. In Vlaanderen liggen meer dan 10 miljoen oude gsm’s ergens in een lade. Terwijl in die oude toestellen massa’s kostbare stoffen (zoals goud, zilver en koper) zitten, die perfect hergebruikt kunnen worden. Wist je dat één ton gsm’s 300 gram goud opbrengt, terwijl één ton ruwe gouderts slechts 3 gram oplevert? Ook in jouw kast liggen ongetwijfeld enkele gsm’s te wachten op een correcte recyclage. Duik dus snel in de kasten en schuiven van je huis en haal die antieke gsm’s naar boven. Dringend tijd om ze op een correcte manier te recycleren. Voor elke gsm die jij de komende weken binnenbrengt bij curieus, planten wij een boom. Breng daarom je oude gsm mee naar een van de inzamelpunten en schenk hem een nieuw leven. Elk prima werkend toestel krijgt een plekje in een Kringwinkel. Telefoons die niet herbruikbaar zijn, worden door SIMS op een schone manier verwerkt. Dit Belgisch bedrijf haalt alle kostbare ertsen, zoals goud en koper, uit jouw mobieltje en schenkt het afval een nieuw proper leven. Daar staan wij garant voor. De opbrengst? Die investeren wij met curieus in een bos. Meer nog, we planten vijf bossen, eentje in elke provincie. Want het wordt hoogtijd iets terug te geven aan onze kostbare planeet. BELBOS INZAMELACTIE 23 FEBRUARI TOT 8 MAART
De leerlingen van de basisscholen De Lisblomme en Ter Poorten in Lissewege en Roezemoes in Zeebrugge kunnen tussen 23 februari en 8 maart ook oude gsm’s meebrengen naar school en ze deponeren in de BelBox! MEER INFO: Mathijs Goderis: mathijs.goderis@Curieus.be - 0498/123388 Renzo Clevers: renzo.c@hotmail.be - 04716/26164 www.belbos.be – www.Curieus.be Curieus is een progressieve vereniging die door een andere bril naar cultuur en de samenleving kijkt. We organiseren frisse, originele en gedurfde activiteiten die je goesting geven in cultuur. In het nieuw vervoersplan van de NMBS zou aanvankelijk zwaar gesnoeid worden in de bediening van de haltes in noord-Brugge en zou de stopplaats Zwankendamme afgeschaft worden. Samen met het stadsbestuur slaagden we er in, onder meer met een petitie, om de NMBS ervan te overtuigen om het treinaanbod tussen Brugge en Zeebrugge niet terug te schroeven. Het was jammer genoeg niet mogelijk de NMBS ervan te overtuigen om de stopplaats in Zwankendamme te behouden. De NMBS zal de stopplaats vanaf 14 december afschaffen. Het stadsbestuur van Brugge én de NMBS hebben allebei aan De Lijn gevraagd om een alternatief voor de inwoners te voorzien. Openbaar vervoer is namelijk een Vlaamse bevoegdheid. Zo kan men de dienstregeling van buslijn 47 uitbereiden om het wegvallen van de trein op te vangen. Deze mogelijkheid werd naar eigen zeggen onderzocht door De Lijn maar men liet al onmiddellijk weten dat dit zowel financieel als logistiek niet eenvoudig is. Ondertussen maar is er nog steeds geen duidelijkheid voor de inwoners. Nochtans stelt de nieuwe Vlaamse minister van mobiliteit, Ben Weyts (NV-A) in zijn eigen beleidsbrief “De NMBS en De Lijn moeten nauw samenwerken en kunnen dit doen door hun vervoersplannen op elkaar af te stemmen.”. Dit is al een prachtig voorbeeld van hoe het niet hoort dus. Diezelfde minister wil dan weer wél geld vrijmaken om bussen uit te rusten met lederen zetels, dit terzijde. Wij blijven consequent pleiten voor een volwaardig openbaar vervoersalternatief voor de bewoners van noord-Brugge in het algemeen en Zwankendamme in het bijzonder. De vraag naar aanpassing van lijn 47 is overigens niet nieuw; de voorbije jaren werd de vraag immers meermaals gesteld. Maar nu is de nood aan een oplossing nog acuter door het wegvallen van de stopplaats van de trein. Wij vragen De Lijn en de bevoegde minister Ben Weyts, om hun verantwoordelijkheid op te nemen en Zwankendamme niet in de kou te laten! Renaat Landuyt, burgemeester van Brugge en Vlaams volksvertegenwoordiger, diende reeds een parlementaire vraag in om deze kwestie aan te kaarten. Door de werken aan de A11 wordt de route Lentestraat – Kruipuit – Patentestraat binnenkort afgesneden. Dit is een van de weinige rechtstreekse fietsverbindingen tussen Brugge en Lissewege en bovendien een mooie en veilige route. In de vooropgestelde plannen komt er een soort omleiding, via een fietstrap, naar de stationsweg waar de fietsers mee in de tunnel onder de N31 kunnen. Dit is al snel om omleiding van meer dan een kilometer. Ik ben dan ook voorstander van het voorstel van de fietsersbond om de oude verbinding via de Krinkelstraat te herstellen. Dit is een beter en goedkoper voorstel dan een volledig nieuw fietspad tussen Brugge en Lissewege. Bovendien zou dit kunnen meegenomen worden als de Provinciale ontwikkelingsmaatschappij in de nabije toekomst het gebied 'De Spie' ontwikkelt tot industriegebied. Op deze manier realiseren we met minimale kosten een zeer snelle en veilige verbinding voor de westelijke kant van Lissewege, waar na de realisatie van de nieuwe verkaveling Zeewege twee derde van de inwoners zullen wonen. vzw Wieder is een Brugse ‘vereniging waar armen het woord nemen’. Elk jaar organiseren zij een kerstfeest voor kansarme mensen en mensen die nergens heen kunnen. Dit kerstfeest gaat door op 24 december 2014. Om dit feest te kunnen organiseren hebben ze natuurlijk steun nodig. Daarom hebben ze besloten om pannenkoeken te verkopen. De prijs is 5 euro voor 1 kg (vooraf te betalen), ze worden geleverd in de laatste week van november. Uit sympathie voor de vereniging en het werk dat ze doen heb ik me geëngageerd om hen te helpen met deze verkoop. Wie een pakje pannenkoeken wenst te kopen om dit doel te steunen kan een mailtje sturen naar mathijs.goderis@curieus.be of een belletje geven naar 0498/123388. Gelieve voor 31 oktober uw bestelling door te geven. In Zwankendamme doet zich momenteel een onveilige situatie voor langs de straat 'Wulfsberge', ter hoogte van de aansluiting naar de nieuwe spoorwegbrug. Bestuurders moeten zich daar tijdelijk naast de rijbaan begeven over metalen rijplaten. Door het veelvuldige en (té) zware verkeer zijn deze platen verschoven en geplooid zodat er grote hoogteverschillen ontstaan. Dit betreft een gevaarlijke situatie voor de bestuurders, voor fietsers is er zelfs amper doorkomen aan. Bovendien bezorgt deze situatie de buurtbewoners ernstige geluidsoverlast. Ik heb dit probleem dan ook onmiddellijk aan de stadsdiensten overgemaakt en aangedrongen op een snelle oplossing. Op 17 maart kondigde de NMBS haar nieuw vervoersplan aan. Opnieuw dreigden heel wat treinen tussen Brugge en Zeebrugge te verdwijnen. Als inwoner en vertegenwoordiger van de Noordelijke deelgemeenten kon ik mij daar niet bij neerleggen. Het aanbod is hier al zeer beperkt. Een verdere achteruitgang zou de leefbaarheid in het gedrang brengen. Daarom startten we met een petitie voor meer openbaar vervoer naar Brugge Noord. Het grote succes van deze petitie bewijst dat er een ernstig probleem is voor het woon-werkverkeer, het schoolvervoer, het toerisme en vrijetijdsactiviteiten. “Dit is een overwinning voor alle inwoners van Brugge Noord!” Vandaag volgde goed nieuws: Ik ben zeer tevreden te kunnen aankondigen dat de dienstverlening tussen Brugge en Zeebrugge integraal behouden blijft. Bovendien is er ook een oplossing voor Zwankendamme in de maak. Dit is een overwinning voor alle inwoners van Brugge Noord! Bovendien is dit hét bewijs dat het stadsbestuur van Brugge volop in zet op ontwikkeling richting het Noorden, en dat horen we graag. Ik ben heel dankbaar voor de geleverde inspanningen van onze burgemeester Renaat Landuyt en schepen van mobiliteit Annick Lambrecht. Mobiliteit is een basisrecht, ook in Brugge Noord. Dat de NMBS meegaat in onze argumentatie is een grote stap vooruit. Eindelijk heb ik het gevoel dat opstaan voor je rechten helpt. Dat is uiteindelijk wat we hier met z'n allen hebben gedaan. Ik wil dan ook iedereen bedanken die de petitie gesteund heeft. Hiervoor ben ik in de politiek gegaan, om te kunnen strijden voor mijn idealen en uiteindelijk resultaten te kunnen boeken. Naar aanleiding van een schriftelijke vraag van Gemeenteraadslid Mathijs Goderis besliste het stadsbestuur op maandag 17 februari 2014 om een Automatische Externe Defibrillator (kortweg AED) aan te kopen voor de strandwijk in Zeebrugge. Het toestel werd recent geïnstalleerd op de dijk aan het Badengebouw. Een AED kan door iedereen worden bediend om slachtoffers van een hartstilstand te reanimeren en kan zo levens redden. “Een dergelijk toestel kan het verschil betekenen tussen leven en dood”, stelt schepen van sport Annick Lambrecht. “Hartstilstanden zijn gelukkig niet alledaags en de interventietijdens van de hulpdiensten zeer kort. Toch verkleinen we hiermee nog extra de risico’s voor de badgasten.” Een AED kan door iedereen worden bediend. “Medische voorkennis is niet vereist bij een dergelijk volautomatisch toestel’, zegt de schepen. “Het zijn dus niet enkel de strandredders of toevallig aanwezig medisch geschoolde personen die hulp kunnen bieden. Ook gewone badgasten kunnen de eenvoudige instructies van het toestel volgen en een uiterst waardevolle bijdrage leveren.” Schepen van Zeebrugge Mieke Hoste pikt in: “Het toestel hangt aan de buitenzijde van het Badengebouw op de Zeedijk. Op die manier is het altijd, ook tijdens de wintermaanden, beschikbaar. Met deze nieuwe investering zetten we onze inspanningen, om Zeebrugge aantrekkelijker te maken, verder. Al hopen we uiteraard dat het toestel nooit gebruikt zal moeten worden.” Onze Burgemeester stelde zondag 15 juni zijn nieuwste boekje voor, dat de vorm aan neemt van een 'open brief' aan alle inwoners van de Stad. Het is een vervolg op zijn vorige publicatie, “20 jaar Brugge-Brussel – Met Goesting” en is te lezen als een persoonlijk verslag van waar we naar op weg zijn. Hij werpt een blik op de toekomst en legt uit hoe we door goed bestuur van Brugge een moderne historische stad kunnen maken. Het is zijn, en ook mijn, persoonlijke overtuiging dat we terug we Brugge moeten ontwikkelen tot aan de Zee. Niet alleen de zeehaven maar ook de ontwikkeling van de Noordelijke deelgemeenten. 'Zeebrugge was ooit bedoeld als het Brugge aan Zee,' zegt Landuyt. 'daar moeten we terug werk van maken!'. Het boekje is geschreven in vijf hoofdstukken die afzonderlijk gelezen kunnen worden. Ieder hoofdstuk bevat een ander luik van het verhaal, een andere invalshoek. Alle Bruggelingen worden ook uitgenodigd om verder mee te denken. De brief is dan ook een pleidooi voor een gedreven en gedragen visie voor Brugge. Het boekje is gratis te verkrijgen via mathijs.goderis@curieus.be - 0498 12 33 88 Vandaag overhandigde ik onze petitie met meer dan 1600 handtekeningen aan Dhr. Etienne De Ganck, directeur transport van de NMBS. We hadden een constructief gesprek op het hoofdkantoor van de spoorwegen in Brussel. Ik heb onze bezorgdheden uit de doeken gedaan en aangedrongen op een maximaal behoud van het treinaanbod naar Zeebrugge. Bovendien vroeg ik een oplossing voor het verdwijnen van de stopplaats Zwankendamme. Dhr. De Ganck had oor naar ons verhaal en wist mij te vertellen dat er momenteel een studie loopt over het openbaar vervoer naar de Noordelijke deelgemeenten van Brugge. In juni wordt een definitieve beslissing verwacht. We wachten vol spanning af en proberen ondertussen via allerlei kanalen druk te zetten. Op 17 maart kondigde de NMBS haar nieuw vervoersplan aan. Weer dreigen de noordelijke deelgemeenten van Brugge in de klappen te delen. De halvering van het aantal treinen in de daluren komt grofweg neer op amper één trein om de twee uur. Daarmee komen het schoolvervoer én het woon-werkverkeer voor de noordelijke deelgemeenten in het gedrang. Bovendien is dit nefast voor het toerisme in Zeebrugge. Het is nu al zeer slecht gesteld met het openbaar vervoer in onze regio. Daarom verzetten wij ons met alle middelen tegen deze onverantwoorde schrapping. We verzamelden ruim 1600 handtekeningen van burgers die dit niet pikken. Deze petitie wordt op 20 mei overhandigd aan Etienne De Ganck, algemeen directeur Transport bij de NMBS. 1600 handtekeningen geven een sterk signaal, wat onze eisen zeker kracht zal bijzetten. Wij hopen en geloven dat deze petitie kan bijdragen tot een beter openbaar vervoer voor de Noordelijke deelgemeenten van Brugge en engageren ons alvast om al het mogelijke hiervoor in het werk te stellen. Hier vindt u een artikel over onze petitie op de stadsomroep. |
Mathijs GoderisIs 35 jaar, woont in Lissewege en is schepen van jeugd, preventie en dierenwelzijn Een vraag, probleem of suggestie? Geef gerust een seintje...
Categorieën
Alles
|