250 leerlingen uit Brugse basisscholen leren fietsen met VR-brillen: een primeur in Vlaanderen. De technologie, die ontwikkeld is aan de UGent en de Thomas More hogeschool, moet leerlingen de kans geven nog wat praktijkervaring op te doen, virtueel dan, voor ze echt het verkeer in gaan.
Heel wat voordelen
Evident is het niet om met een klas in het echte verkeer te gaan oefenen. De VR-brillen zijn dan ook een handig hulpmiddel om de stap naar echte verkeerssituaties te verkleinen. Met de VR-bril op kunnen kinderen op voorhand virtueel hun verkeersvaardigheden inoefenen in heel realistische Virtual Reality situaties. Zo komen links en rechts afslaan aan bod, de voorrangsregels, dode hoek situaties, enzovoort. Leerlingen krijgen meteen feedback van hun leerkracht. Uit onderzoek bleek dat de brillen een positief effect hebben op hun theoretische kennis en hun rijvaardigheid. Tienpuntenactieplan Veilige Schoolomgeving De stad doet heel wat inspanningen om kinderen te leren om zich op een veilige manier te begeven in het verkeer. Dat is een belangrijk onderdeel van ons Tienpuntenactieplan Veilige schoolomgeving. De stad voorziet een hele leerlijn vanaf het kleuter tot het zesde middelbaar waarin we stapsgewijs vaardigheden en kennis rond het verkeer aanleren. Sinds enkele jaren organiseren we ook fietsexamens voor de zesde leerjaren langs bewegwijzerde verkeerseducatieve routes. Het ontlenen van deze VR-brillen aan basisscholen is een nieuwe realisatie op weg naar meer veiligheid in het verkeer.
0 Comments
Leave a Reply. |
Mathijs GoderisIs 35 jaar, woont in Lissewege en is schepen van jeugd, preventie en dierenwelzijn Een vraag, probleem of suggestie? Geef gerust een seintje...
Categorieën
Alles
|