Kelly BoussemaereMathijs Goderis |
Verkeersveiligheid, een absolute prioriteitVerkeersveiligheid is voor ons een absolute prioriteit in Brugge Noord. De Noordelijke deelgemeenten worden doorsneden door de autosnelweg A11 en de drukke N31 expressweg en kampen met heel wat zwaar verkeer voor de haven. Dit maakt de uitdaging heel groot. Maar er is ook goed nieuws: in de volgende jaren zijn er een aantal opportuniteiten die we niet mogen laten liggen. Daarom hebben wij 10 concrete voorstellen uitgewerkt. Het uitgangspunt hierbij is dat we enkel lokaal verkeer in de woonkernen tolereren en zwaar verkeer weren.
VOORSTEL 1: Zwaar verkeer en doorgaand verkeer weren we uit de dorpskernen. We bekijken hoe de signalisatie van de A11 duidelijker kan. We kunnen experimenteren met innovatieve maatregelen, zoals een vrachtwagensluis met ANPR-camera’s waarmee je kan berekenen of de vrachtwagen een lading gelost heeft of er gewoon passeerde.
VOORSTEL 2: De belangrijkste en dringendste ingreep is de aanleg van een havenrandweg (NX). Deze zorgt dat het zwaar verkeer niet langer langs de Kustlaan moet. Dan kunnen we een belangrijk deel van de Kustlaan inrichten als een groene boulevard waar fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en lokaal verkeer ruimte krijgen.
"De aanleg van de havenrandweg is belangrijk om zwaar verkeer uit de woonkernen te weeren." VOORSTEL 3: Na jarenlang gebekvecht tussen de Vlaamse Regering en de MBZ komt er nu eindelijk een structurele oplossing voor parkerende vrachtwagens. Naast de tijdelijke truckersparking aan de Loodswezenstraat, moet er een kwalitatieve parking komen met faciliteiten voor vrachtwagenchauffeurs.
VOORSTEL 4: Er komt géén werfbaan langs het Boudewijnkanaal voor het grondverzet van de nieuwe sluis. De aan- en afvoer van grond en constructiematerialen gebeurt maximaal via het water. In de plaats daarvan creeëren we een ontspanningsruimte langs het water.
VOORSTEL 5: De aanleg van de NX biedt mogelijkheden om de verschillende wijken van Zeebrugge en Lissewege & Zwankendamme beter te verbinden. Zo creëren we een veilige en comfortabele fietsroute van Brugge tot Zeebrugge met duidelijke wegwijzers en rust- en picknickplaatsen met vuilnisbakken.
VOORSTEL 6: We zorgen voor mooie en veilige wandelpaden. Vanaf het cruisegebouw start een wandelroute die de Cruisetoeristen meeneemt doorheen heel Zeebrugge. Een belangrijk punt hierbij is een oversteekplaats aan de Kustlaan ter hoogte van het Sint-Donaaspark.
VOORSTEL 7: We nemen harde maatregelen tegen sluipverkeer en overdreven snelheid in de woonkernen: regelmatig controle, hoge boetes en waar mogelijk passen we de weginfrastructuur aan. Het circulatieplan van Lissewege wordt in dit opzicht herbekeken en de markt heringericht.
VOORSTEL 8: De omgeving van de scholen moet veiliger. Nu wordt er vaak te snel gereden en roekeloos geparkeerd. We voeren de controles op en laten de wijkagent ingrijpen indien nodig. De wijkagent helpt kinderen oversteken bij het begin en einde van de schooltijd.
VOORSTEL 9: De wijkagent is maximaal aanwezig in de deelgemeenten en wordt zoveel mogelijk ontlast van andere taken.
VOORSTEL 10: In Lissewege en Zeebrugge komt er een parkeerbeleid op maat. In Lissewege is het uitgangspunt dat we bezoekers maximaal opvangen vóór ze het historisch centrum inrijden. In het dorp van Zeebrugge komen er meer parkeerplaatsen voor bewoners.
|
|
Ook interessant:
Veilig fietsen van Brugge tot de kustDe afgelopen jaren ging er meer aandacht naar fietsers. Maar verder investeren in veilige fietsverbinding van Brugge tot aan de kust is nodig. Fiets je met me mee?
|
Lissewege krijgt een polyvalente zaal!Goed nieuws voor Lissewege: het stadsbestuur besliste dat er een gloednieuw multifunctioneel complex komt op site de Regenboog. Lees hier de resultaten van het inspraaktraject.
|
Ontspannen langs het waterDe zone langs het Boudewijnkanaal in Lissewege is een mooi maar verwaarloosd stukje openbaar domein. Hoe komt dat en wat kunnen we daar aan doen?
|