Mathijs Goderis |
Een parkeerplan op maat van LissewegeSteeds meer mensen vinden de weg naar “Het Witte Dorp”, Lissewege. We kunnen duidelijk spreken van een positieve trend, dankzij de vele promotieacties van Stad Brugge en de gemeenschappelijke inzet van handelaars en bewoners. De beeldenroute blijft een enorme publiekstrekker maar ook evenementen als de avondmarkt, het MAFestival en het Lichtfeest brengen heel wat volk op de been. Dit laat zich merken in het straatbeeld: er komen handelszaken bij en nieuwe initiatieven als Kunstencentrum ‘t Vaartje schieten uit de grond. Lissewege heeft alle troeven om verder te groeien. Maar er is ook een keerzijde van de medaille. Daarom moeten we nu al nadenken over de toekomst.
Meer toeristen betekent meer verkeer. Zowel met de auto als met de fiets, allemaal zoeken ze een plaatsje in het dorp. Lissewege mag niet dezelfde fout maken als Damme waar het verkeer het toerisme beknotte. Het aantal plaatsen op en rond de markt is nu eenmaal beperkt. Veel te vaak zie je bezoekers oeverloos rondjes rijden door het dorp op zoek naar een plaatsje. Het vele verkeer weegt op ons dorp. Daarom ben ik absoluut géén voorstander van een extra parking in het dorpscentrum van Lissewege.
"We moeten vermijden dat we nog meer verkeer aantrekken in de dorpskern." We moeten vermijden dat we nóg meer verkeer aantrekken in de dorpskern. Ik pleit om de bezoekers maximaal op te vangen vóór ze het historisch centrum inrijden. Als we de parking in de Pol Dhontstraat en de parking aan het station één maken en herinrichten op een efficiëntere manier kunnen we hier heel wat wagens kwijt. De inrit zou ik verplaatsen naar de Stationsstraat waar er sowieso doorgaand verkeer is. Deze parking moet goed aangeduid worden bij het binnenrijden van Lissewege. Deze ingreep moet deel uitmaken van een parkeerplan op maat van Lissewege. Het is belangrijk dat dit gebeurt met inspraak van de bewoners.
|
|
Ook interessant:
Veilig fietsen van Brugge tot de kustDe afgelopen jaren ging er meer aandacht naar fietsers. Maar verder investeren in veilige fietsverbinding van Brugge tot aan de kust is nodig. Fiets je met me mee?
|
De strijd om het openbaar vervoerAl sinds ik politiek actief ben, zet ik me in voor het openbaar vervoer naar Brugge Noord. Het blijft een moeizame strijd maar mijn inspanningen zijn niet zonder resultaat. En er is hoop!
|
Verkeersveiligheid, een absolute prioriteitDe zone langs het Boudewijnkanaal in Lissewege is een mooi maar verwaarloosd stukje openbaar domein. Hoe komt dat en wat kunnen we daar aan doen?
|